svendl

19 maart 2014: het CrossFit whiteboard – Deel 3: Hoge intensiteit

Workout of the day (WOD)
Techniek dag
* Vrije keuze om aan een techniek of skill te werken

Challenge of the week – week 12
In one week as many minutes as you can of:
Mobility

Eén van de doelen van Reebok CrossFit Almere is om mensen meer kennis te geven over hoe je echt fit wordt. De informatie die je op het internet kunt vinden is soms erg verwarrend. Welke oefeningen moet je doen? Hoe vaak per week moet je trainen? En hoe bereik je nou het resultaat dat jij wilt hebben? In de aankomende weken gaan wij een serie artikelen publiceren genaamd “het CrossFit whiteboard” waarin wij uitleggen wat de methodes en theorieën zijn achter CrossFit. Ga zitten in een actieve leeshouding en maak je klaar voor deel 3 van de serie: hoge intensiteit.

Wil je graag resultaat bereiken met je trainingen? Dan zit er maar één ding op. Je moet trainen op een hoge intensiteit. Doe je dat niet, dan zal je niet snel vooruitgang boeken. De mate van intensiteit is namelijk de variabel die het meest wordt geassocieerd met positieve adaptatie van je trainingen. Wat je gewenste doel ook is, intensiteit zorgt dat je het doel behaald. Intensiteit staat daarnaast gelijk aan je “power output” (werkvermogen). Hoe hoger dat is, hoe intenser je workout.

Betekent dit dat iedereen dezelfde gewichten, herhalingen en bewegingen moet gebruiken? Nee, het doel is altijd om workouts aan te passen naar de fitheid van de atleet. Dit noemen wij relatieve intensiteit en op die manier blijft de stimulus van de workout voor iedereen hetzelfde. Iedereen heeft ten slotte hetzelfde programma nodig om algemene fitheid te bereiken, het verschil zit hem voor iedere atleet in de intensiteit. Een training voor onze 67-jarige atleet en 21-jarige topsporter verschilt daarom niet van elkaar, behalve in de gewichten, herhalingen en soms de bewegingen.

Als je bij ons in de box een training volgt duurt deze nooit langer dan een uur. In deze tijd warmen wij je op, werken wij aan relevante technieken van de WOD (workout of the day) en volbreng je een workout met constant gevarieerde, functionele bewegingen, uitgevoerd op een hoge intensiteit. Er is geen tijd om uit je neus te eten of lange gesprekken te voeren tijdens de trainingen. Iedereen die bij ons traint weet dat er niet meer nodig is. Na een uur ben je gesloopt maar kijk je voldaan terug op je prestatie. Je weet dat je alles hebt gegeven en dat je weer sterker, sneller en fitter bent geworden.

Heb je vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan een reactie achter onder dit bericht.

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>