IMG_3767

2 maart 2018: Laat je spieren extra hard werken

Workout of the day (WOD)
For time:
30 Muscle-ups

Net nieuw bij ons in de box is de FitAID RX. Naast een andere smaak dan een normale FitAID is er ook extra creatine aan toegevoegd. Creatine is een veel gebruikt supplement onder (kracht)sporters. Wat doet en waar is het allemaal eigenlijk goed voor? Dat zet ik in deze blogpost uiteen. 

Creatine is een molecule dat in je lichaam voornamelijk wordt aangemaakt door je lever en nieren. Daarnaast kun je creatine halen uit je voeding. Het zit onder andere in vlees, vis en eieren. Daarnaast kun je het extra binnenkrijgen in de vorm van een supplement, zoals in de nieuwe FitAID RX.

De molecule creatine helpt bij de aanmaak van adenosine triphosphate (ATP) en het hergebruiken van adensosine diphosphate (ADP). ATP wordt in je cellen van je lichaam gebruikt als energie. Vooral als je hele korte, explosieve activiteiten uitvoert is het van belang om genoeg creatine te hebben. Daarom slaat je lichaam creatine vooral op in de spieren van je lichaam zodat het meteen kan worden gebruikt als het nodig is.

Ondanks dat je voldoende creatine uit je voeding kunt halen als je genoeg producten eet waar het in voor komt, is het bewezen dat het verschillende voordelen kan hebben om er extra mee te supplementeren. Het zorgt er onder andere voor dat je:

  • Meer vermogen kunt generen wat er voor zorgt dat je meer gewicht kunt tillen
  • Meer vetvrije spiermassa kunt aanmaken
  • Minder snel uitgeput raakt tijdens je trainingen
  • Meer spiervermogen hebt waardoor je oefeningen langer kunt blijven uitvoeren
  • Verschijnselen van depressie kunt doen afnemen
  • Bloedsuiker beter wordt gereguleerd en dat glucose beter in je cellen wordt opgenomen

Dit is slecht een kleine greep uit de effecten die creatine heeft in je lichaam. Het is naast whey protein het meest onderzochte supplement. Als CrossFit fanatiekeling kun je zeker baat hebben bij het supplementeren van creatine. Naast verschillende prestatie voordelen zijn er ook diverse gezondheidsvoordelen.

Alhoewel er een zogeheten opbouwfase kan worden gebruikt is dat niet nodig als je de doseringen klein houdt. Aan FitAID RX wordt 1 gram creatine per blikje toegevoegd en daarmee is het overbodig om het op te bouwen. Om de volledige voordelen van creatine te voelen zal je per dag ongeveer 2,5-5 gram moeten nemen. Naast het drinken van FitAID RX kun je ook goedkoop een creatine monohydraat supplement aanschaffen om extra te nemen. Let the gains begin!

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>